Ludzie są gotowi na flat UI mobile application

Napisałem posta, jakieś 2 tygodnie przed wypowiedzią sir Jonathana Ive (o tym że UI apple będzie „płaskie”), na temat tego że użytkownicy dojrzeli do interfejsów Flat Design. A ten bezczelnie swoją wypowiedzią ubiegł mnie – mam nauczkę że postów nie należy przetrzymywać na później, szczególnie jeśli chodzi o mobile application.

Tak skeumorfizm już nie jest potrzebny aby sprawnie poruszać się w smartfonach czy tabletach. Urządzenia stały się na tyle popularne a ich interfejsy i sposób poruszania się po nich są oczywiste, że już nie potrzeba tego wizualnego podpowiadania funkcjonalności.

Przypomnę że na samym początku webu, embosik panował niepodzielnie na większości elementów aktywnych. Nie było to całkiem spowodowane brakiem gustu czy zachwytem nowej funkcji w Photoshopie (jak wtedy myślałem – spokojnie buttony na moich pierwszych dwu stronach miały również bewel&emboss) a właśnie ułatwieniem użytkownikom poruszania się po serwisach. Elementy wypukłe miały sugerować pewne funkcje, tak jak w realnym życiu wystające guziki do naciskania w maszynach/urządzeniach. Czy było to robione świadomie czy nieświadoma i jaka część małpowała to to już inna kwestia. Zmieniło się z czasem, i już mało który z klientów obecnie żąda stosowania skeumorfizmu – świadomość użytkowników jest tak duża że można pozwolić sobie na pewne uproszczenia w komunikacji wizualnej.

To samo dzieje się przy mobile application (aplikacje desktopowe przechodziły ten proces podobnie jak strony). Obecnie coraz częściej rezygnuje się z ozdobników w postaci gradientów, cieni, wypukłości czy tekstur uproszczając cały interface.

29 czerwca 2007 ludzie dostali urządzenie które miało być z jednej strony zaawansowanym smartphonem a z drugiej urządzeniem które potrafi obsłużyć każdy, włącznie z kilkuletnim dzieckiem. Udało się, Apple pokazał światu jak powinno wyglądać inteligentny telefon. Świetny marketing w połączeniu z genialnym sprzętem zrewolucjonizowało świat. Od tego czasu minęło już 6 lat, chyba czas na kolejne zmiany?

Słyszę głosy krytyczne w stosunku do np Apple, mówiące że Google projektując obecnie płaskie interface pokazuje jak to powinno się robić. Czy obecne aplikacje Googla są lepsze? Tak, ale idę w zakład że w momencie premiery iPhona takie rozwiązania kompletnie by się nie przyjęły. Potrzebna była edukacja, i tą edukację, pionier jakim był/jest Apple, musiał wziąć na swoje bary, a teraz sam przyznaje że odwoływanie się do rzeczywistych przedmiotów już nie jest konieczne. Śmiem nawet stwierdzić że jeszcze 2-3 lata temu interface Windowsa 8 (Metro/Modern UI) spotkało by się z kompletnym odrzuceniem, choć nawet dziś część klientów mocno artykułuje swoje niezadowolenia. Teraz Apple ma wielkie problemy z zerwaniem z tradycją skeumorfizmu. Ja mam nadzieję że do tematu podejdzie tak radykalnie jak do zmian w urządzeniach, gdzie nie ogląda się na przestarzałe standardy i przyzwyczajenia swoich klientów. Przypuszczam że temu również ma służyć zwolnienie Scotta Forstalla, który to forsował inne podejście.

Użytkownicy są już gotowi na zmiany. Ich oczekiwania co do designu aplikacji nieco się zmieniają, teraz oczekuje się że design będzie wspomagał funkcjonalność a nie pokazywał organoleptycznie jak pracować. Zmieni się w krótkim czasie mnóstwo aplikacji, ale to wcale nie oznacza że nie pozostaną piękne appki z drewnem i skórą w tle. Wcale nie oznacza że nie powstaną, lepsze lub gorsze nowe, wykorzystujące w warstwie wizualnej przyzwyczajenie ze świata realnego. Oznacza to jedynie że projektanci mają większe pole do popisu realizując kolejne projekty mobile application.

Tagi: , ,