Figma Flow i Design System: Fundamenty efektywnego projektowania
Czy zdarzyło Ci się, że w trakcie projektowania wielkiej aplikacji czy systemu, coś zaczęło wymykać się spod kontroli? Ekrany przestawały być spójne, przepływy użytkownika rozmywały się w chaosie, a wdrażanie projektu przez programistów przypominało grę w zgadywanki? Jeśli tak, to nie jesteś sam. Wielu projektantów UX/UI zmaga się z problemem skalowalności i spójności w procesie tworzenia produktów.
Jednym z podejść, które pomaga zażegnać te problemy, jest Figma Flow – metoda projektowania oparta na user flows, która pozwala spojrzeć na projekt z nowej perspektywy. Co więcej, świetnie współgra z tworzeniem i rozwijaniem Design Systemów.
Czym jest Figma Flow?
Figma Flow to metoda projektowania stworzona przez zespół Flow Platform Team w Firmie Eydea (autorem jest Maciej Kucharz). Jej fundamenty to:
- projektowanie scenariuszy użytkownika zamiast pojedynczych ekranów,
- definiowanie kontekstów, w których użytkownik wykonuje swoje zadania,
- standaryzacja pracy w całym zespole produktowym.
To podejście czerpie inspirację z najlepszych praktyk świata programistycznego, takich jak Behavior-Driven Development (BDD) czy maszyny stanów, ale przenosi je na grunt designu. Dzięki temu designerzy, programiści i menedżerowie produktu mogą mówić wspólnym językiem – językiem scenariuszy.
Dlaczego tradycyjne podejście często zawodzi?
Tradycyjne projektowanie „ekran po ekranie” może wydawać się naturalne, ale szybko ujawnia swoje ograniczenia. Oto najczęstsze problemy:
- Brak spójności w projekcie:
Kiedy designerzy pracują na pojedynczych ekranach, łatwo przeoczyć szerszy kontekst. Co gorsza, różni członkowie zespołu mogą rozumieć funkcje i przepływy użytkownika inaczej, co prowadzi do niezgodności między ekranami. - Konflikty między zespołami:
Projektanci chcą tworzyć piękne i innowacyjne rozwiązania, ale programiści potrzebują uporządkowanego projektu, który da się łatwo wdrożyć. Brak struktury w projekcie to nie tylko frustracja, ale też stracony czas na poprawki. - Wyzwolenie chaosu w Design Systemie:
Bez kontekstu komponenty w Design Systemie mogą stać się oderwane od rzeczywistości. To trochę jak projektowanie przycisku, który świetnie wygląda, ale… nigdzie nie pasuje. Podobny chaos może dotknąć całego produktu, jeśli ekrany są projektowane bez odniesienia do user flows.
Właśnie tutaj wkracza Figma Flow, która pozwala zaprojektować produkt w sposób uporządkowany i kontekstowy.
Figma Flow w praktyce
- 1. Projektowanie scenariuszy:
W centrum Figma Flow są scenariusze, które opisują interakcje użytkownika z systemem. Przykłady scenariuszy w aplikacji do zarządzania zadaniami to:- Użytkownik dodaje zadanie.
- Użytkownik oznacza zadanie jako ukończone.
- Użytkownik usuwa zadanie.
Zamiast skupiać się na ekranach, projektujemy pełne przepływy użytkownika w oparciu o ich cele i kontekst, w którym działają. Dzięki temu każdy scenariusz staje się samodzielnym elementem projektu, który można łatwo rozwijać i testować.
- Konteksty użytkownika:
Konteksty to środowiska, w których użytkownik realizuje swoje zadania – na przykład desktop, aplikacja mobilna czy e-mail. Zamiast od razu dodawać przyciski, kolory czy animacje, zaczynamy od prostych ram (frames), które reprezentują dane konteksty.Każdy z tych kontekstów może być master komponentem w plikach Figmy, co umożliwia szybkie iterowanie i standaryzację.
- Projektowanie w kontekście flow:
Warto tu wpleść analogię do Design Systemów – tak jak przy projektowaniu komponentu (np. przycisku) trzeba uwzględnić kontekst ekranów, na których będzie używany, tak w Figma Flow projektujemy ekrany w kontekście całego flow. Zamiast skupiać się na detalach pojedynczych widoków, myślimy o ścieżkach, które prowadzą użytkownika do celu.
Jak Figma Flow wspiera Design Systemy?
Design Systemy to fundament spójności wizualnej i funkcjonalnej każdego większego projektu, ale same w sobie nie gwarantują sukcesu. To, w jaki sposób projektanci wykorzystują te narzędzia w praktyce, ma kluczowe znaczenie. I tutaj Figma Flow okazuje się niezwykle pomocna.
Wyobraźmy sobie sytuację: projektujemy nowy przycisk do Design Systemu. Sam przycisk jest piękny, minimalistyczny i idealnie pasuje do aktualnych trendów projektowych. Ale gdzie ma być użyty? Jakie interakcje powinien obsługiwać? Czy sprawdzi się w każdym kontekście, czy tylko w wybranych?
Tak samo, jak projektowanie komponentu wymaga uwzględnienia kontekstu jego użycia w aplikacji, tak projektowanie ekranu musi być osadzone w szerszym flow użytkownika. I to właśnie proponuje Figma Flow. Każdy scenariusz staje się ramą, w której komponenty z Design Systemu znajdują swoje miejsce i znaczenie. Bez tej ramy projekt staje się zbiorem niespójnych elementów, które wyglądają dobrze, ale nie zawsze działają tak, jak powinny.
Co więcej, Figma Flow niejako wymusza na zespole projektowym bardziej świadome wykorzystanie Design Systemu. Scenariusze, czyli przepływy użytkownika, stają się mapą, która pokazuje, gdzie i jak komponenty są używane. Jeśli któryś z elementów nie pasuje do kontekstu, oznacza to, że albo wymaga poprawy, albo trzeba zaprojektować jego nowy wariant. Taki proces sprawia, że Design System nie jest martwą kolekcją komponentów, lecz żywym ekosystemem, który ewoluuje razem z produktem.
A dodatkową korzyścią jest poprawa komunikacji w większych zespołach produkcyjnych. W związku z tym że ekrany są re-używalne, projektanci i zespoły musza dbać bardziej o spójność. Każdy się stara aby jego ekran w dowolnym flow nie odstawał.
Całość doskonale współgra ponieważ:
- Wymusza standaryzację:
Każdy scenariusz w Figma Flow wykorzystuje komponenty z Design Systemu jako podstawę. To oznacza, że zmiany w jednym miejscu automatycznie propagują się w całym projekcie. - Ułatwia rozwój komponentów:
Dzięki pracy w kontekście flow łatwiej zauważyć, jakie elementy wymagają ulepszeń lub dodania nowych wariantów. Przykład: projektowanie scenariusza „Użytkownik loguje się na konto” może ujawnić potrzebę dodania wariantu pola tekstowego z walidacją błędów. - Zapewnia spójność:
Dzięki strukturze opartej na scenariuszach każdy element projektu jest używany w odpowiednim miejscu i kontekście, co zapobiega bałaganowi i niespójności w produkcie.
Korzyści Figma Flow dla zespołu produktowego
Figma Flow to metoda, która ma w sobie coś wyjątkowego – łączy zespoły. W świecie projektowania często zdarza się, że projektanci, programiści i menedżerowie produktu patrzą na projekt z zupełnie różnych perspektyw. Projektanci widzą estetykę, programiści – funkcjonalność, a menedżerowie – wyniki biznesowe. To, co dla jednej grupy jest priorytetem, dla innej może wydawać się zbędnym dodatkiem.
Figma Flow zmienia tę dynamikę. Poprzez skupienie się na scenariuszach użytkownika, metoda ta tworzy wspólny język dla wszystkich członków zespołu. Wyobraźmy sobie pracę nad aplikacją mobilną. Projektant prezentuje flow „Użytkownik dodaje produkt do koszyka”, w którym każdy krok – od wyszukiwania produktu, przez wybór opcji, aż po dodanie do koszyka – jest dokładnie opisany w kontekście.
Dla programisty taki scenariusz jest jak mapa – pokazuje, jakie interakcje trzeba zaimplementować i w jakiej kolejności. Zamiast zgadywać, co projektant miał na myśli, programista ma jasny, uporządkowany plan działania. Z kolei menedżer produktu może na tej podstawie szybko ocenić, czy zaprojektowany flow odpowiada na potrzeby użytkowników i cele biznesowe.
Ta współpraca ma też inny wymiar – eliminuje chaos i redukuje straty czasu. Wszyscy wiemy, ile energii pochłaniają nieporozumienia między zespołami, poprawki czy próby „ratowania” projektu na późnych etapach. Dzięki Figma Flow każdy członek zespołu wie, co ma robić, i jak jego praca wpisuje się w większy obraz projektu. A to oznacza nie tylko lepszy produkt, ale także bardziej zadowolony zespół.
Sumując Figma Flow to korzyści nie tylko dla designerów, ale dla całego zespołu:
- Dla projektantów:
- Lepsza organizacja pracy i spójność projektów.
- Naturalna integracja z Design Systemem.
- Dla programistów:
- Jasno zdefiniowane przepływy użytkownika eliminują nieporozumienia.
- Łatwiejsza implementacja dzięki standaryzacji.
- Dla menedżerów produktu:
- Łatwiejsze monitorowanie postępów projektowych.
- Większa przejrzystość i przewidywalność wdrożeń.
Podsumowanie
Figma Flow to sposób myślenia, który pozwala przejść od projektowania ekranów do projektowania doświadczeń użytkownika w kontekście ich celów i przepływów. Dzięki integracji z Design Systemami zapewnia spójność, efektywność i skalowalność projektów.
Jeśli chcesz usprawnić swój proces projektowy, zmniejszyć chaos w zespole i zbudować produkt, który działa lepiej – Figma Flow to metoda, którą warto poznać i wdrożyć. 🚀
Tagi: Design System, Figma Flow