Jak projektowanie przez usuwanie zmienia doświadczenia użytkownika

W poprzednim wpisie pisałem o sile inspiracji i jej roli w pracy projektanta UX/UI. Dziś chciałbym nawiązać do tego tematu, przyglądając się koncepcji, która mnie inspiruje od dawna – minimalizmowi. W szczególności do idei głoszonej przez Dietera Ramsa, jednego z pionierów nowoczesnego designu, którego maksymą było: „Mniej znaczy więcej”.

Moją fascynację projektami Dietera widać także w moim sklepie kufer.pl (tak, drobna reklama moich plakatów!), gdzie około 20% kolekcji poświęconych jest właśnie jemu lub jego projektom tworzonym dla Braun. Pisałem też o mojej pasji do plakatów w innym wpisie.

Jego podejście, skupione na funkcjonalności, prostocie i eliminacji zbędnych elementów, doskonale oddaje istotę projektowania przez usuwanie. To filozofia, która pomaga tworzyć produkty łatwe w użyciu, estetyczne i skoncentrowane na potrzebach użytkownika.

Ewolucja stylu: Od ozdobności do prostoty

Termin „projektowanie przez usuwanie” ukułem na własne potrzeby, choć nie wykluczam, że mogłem go kiedyś gdzieś usłyszeć lub czymś się zainspirować. W moich początkowych projektach wyraźnie widać fascynację ozdobnością – były one swego rodzaju pokazem warsztatu i umiejętności manualnych. Nie ma też co ukrywać, że rynek w tamtym czasie oczekiwał właśnie takich efektów – bogatych w detale, efektownych i pełnych wizualnych fajerwerków.

Projekt bloga z początku wieku :D

Z czasem jednak mój styl ewoluował. Miłość do estetyki Bauhausu i prostoty modernizmu zaczęła odgrywać coraz większą rolę w moim podejściu do projektowania. W pewnym momencie poczułem wewnętrzną potrzebę zmiany. Proces ten był świadomy, a jego kluczowym elementem stało się stopniowe usuwanie kolejnych elementów wizualnych i obserwowanie, czy i jak wpływa to na główny przekaz projektu. Dzięki temu nauczyłem się skupiać na tym, co najważniejsze – na esencji projektu, pozbawionej zbędnych ozdobników.

Ten rozdział w moim rozwoju zawodowym był nie tylko zmianą estetyki, ale także podejścia do projektowania. Była to dla mnie droga do odkrycia, że mniej naprawdę może znaczyć więcej – w sposób, który Dieter Rams wyraził w swojej ponadczasowej maksymie.

Czym jest projektowanie przez usuwanie?

Projektowanie przez usuwanie to metoda, w której kluczowym działaniem jest eliminowanie zbędnych elementów, funkcji czy treści, które nie wnoszą wartości do produktu. W praktyce oznacza to skupienie się na tym, co naprawdę istotne, i upraszczanie wszystkiego, co mogłoby rozpraszać użytkownika lub powodować zbędne komplikacje.

To nie tylko proces techniczny, ale także filozofia, która zmienia sposób myślenia projektanta: zamiast dodawać kolejne funkcje czy elementy, pytasz: „Co mogę usunąć, aby osiągnąć lepszy efekt?

Dlaczego „mniej” to „więcej” w UX/UI?

  1. Ułatwienie użytkownikowi drogi do celu
    Każdy dodatkowy element w interfejsie to potencjalne rozproszenie. Gdy projektant usuwa zbędne funkcje, skupia się na priorytetach użytkownika, pomagając mu szybciej osiągnąć cel.

  2. Zmniejszenie przeciążenia poznawczego
    Im więcej informacji i funkcji, tym trudniej użytkownikowi przetworzyć, co jest najważniejsze. Usuwanie nadmiaru pozwala na stworzenie bardziej przejrzystego i zrozumiałego interfejsu.

  3. Zwiększenie estetyki i profesjonalizmu
    Minimalistyczne projekty wyglądają bardziej spójnie i nowocześnie. Usunięcie niepotrzebnych ozdobników czy rozpraszaczy poprawia zarówno wizualną stronę projektu, jak i jego odbiór przez użytkownika.

  4. Lepsza użyteczność na różnych urządzeniach
    W erze projektowania responsywnego mniej elementów oznacza mniej problemów z dostosowaniem interfejsu do ekranów o różnych rozmiarach.

Jak projektować przez usuwanie?

  1. Przeanalizuj każdy element
    Zadaj sobie pytanie: Czy ten element wnosi realną wartość? Jeśli nie, usuń go. Wszystko, co nie pomaga użytkownikowi, działa przeciwko niemu.

  2. Zastosuj zasadę Pareto (80/20)
    Skoncentruj się na tych 20% funkcji*, które odpowiadają za 80% wartości, jaką produkt przynosi użytkownikowi. Reszta może być mniej istotna i podlegać eliminacji.

  3. Przeprowadź testy użytkowników
    Obserwuj, jak użytkownicy korzystają z twojego projektu. Czy są elementy, których nigdy nie używają? To może być znak, że trzeba je usunąć.

  4. Minimalizuj treści i interakcje
    Formularze, przyciski, komunikaty – każda interakcja powinna być jak najprostsza. Usuń nadmiar pól lub podziel na kroki.

  5. Usuwaj stopniowo
    Projektowanie przez usuwanie to proces iteracyjny. Po każdym etapie eliminacji sprawdź, jak zmiany wpływają na użyteczność.

* Pamiętaj, że ta zasada nie dotyczy elementów związanych z dostępnością (np. zgodnością z WCAG). Upraszczanie interfejsu nie oznacza rezygnacji z rozwiązań ułatwiających korzystanie osobom z niepełnosprawnościami.

Case z ostatniego miesiąca: projektant zauważył, że dwa bloki informacji zlewają się, więc dodał linię-separator. Szybkie testy potwierdziły, że poprawia ona czytelność, więc zapytał, czy można włączyć separator do Design Systemu. Zasugerowałem jednak, by pozostawić dodatkowy odstęp (padding), a usunąć sam separator i ponownie sprawdzić efekt. Okazało się, że czytelność była jeszcze lepsza – wystarczyły same odstępy, bez linii dzielącej bloki.

Przykłady minimalizmu, gdzie taka zasada mogła mieć zastosowanie

  • Apple
    Apple od lat wyznaje filozofię minimalizmu. Ich produkty, takie jak iPhone czy iPad, są znane z prostoty i intuicyjności. Usuwanie zbędnych portów, przycisków czy aplikacji to ich znak rozpoznawczy.

  • Google Search
    Strona wyszukiwarki Google jest chyba najbardziej minimalistycznym interfejsem w historii internetu. Nie znajdziesz tam żadnych rozpraszaczy – wszystko skupia się na jednym zadaniu: wyszukiwaniu informacji.

  • Medium
    Platforma blogowa Medium jest doskonałym przykładem minimalizmu w designie. Eliminacja zbędnych funkcji pozwala użytkownikowi skupić się wyłącznie na czytaniu lub pisaniu treści.

Podsumowanie

Ta metoda wymaga odwagi – trzeba umieć przyznać, że nie wszystko jest potrzebne, a część detali stanowi jedynie balast. Jednak nagrodą jest produkt, który wyróżnia się prostotą i spójnością, ułatwiając użytkownikom osiągnięcie celu.

Dieter Rams powiedział kiedyś: „Dobre wzornictwo to tak mało wzornictwa, jak to tylko możliwe”. Projektowanie przez usuwanie jest właśnie sztuką obserwacji – zarówno użytkownika, jak i projektu – i odważnym podejmowaniem decyzji o eliminacji tego, co nieistotne.

Minimalizm w designie to nie tylko trend, ale sposób na tworzenie bardziej funkcjonalnych, estetycznych i dostępnych produktów. Dla projektantów UX/UI to przypomnienie, że czasami mniej naprawdę znaczy więcej.

Dlatego, jeśli chcesz stworzyć projekt, który zachwyci użytkowników, zamiast pytać: „Co jeszcze mogę dodać?”, zapytaj: „Co mogę usunąć?”.

Tagi: , , , , ,